Something To Think About.

There is no girl alike me. And there is no boy that like me. ; )






Tuesday, February 15, 2011

Cerita Buatmu (Cerita 1 part Last))


                 Matsuo dan Suzuki pula semakin kerap bertandang ke kedai ikan aku.Perbualan mereka selalunya menjurus kepada aktiviti apabila sudah tamat sekolah nanti dan hubungan cintaku dengan Kasadera.Agaknya mereka berdua ini sudah tidak sabar-sabar lagi untuk meninggalkan alam persekolahan.Selalunya aku akan buat muka ikan sardin apabila mereka bertanyakan mengenai Kasadera.

                         “Betul ke dia lebih suka orang cool?”Matsuo menyoalku.

                      “Kalau sorang lelaki tak banyak bercakap depan wanita,dia nampak cool kan?”Suzuki pula menyampuk.Oh,ya!Biar aku tunjukkan cara-cara nak jadi cool kat kawan-kawan aku yang suka menyibuk ni.

                          “Cuba tengok aku buat demo…,”tiba-tiba aku seperti terfikirkan satu jalan mudah bagi mengenakan Suzuki,si mulut becok.

                             “Aku nak beri ciuman pertama pada Suzuki,”aku menyuakan seekor ikan yang sedang kupegang kepadanya.Hampir terlompat Suzuki dek terperanjat.Tergambar reaksi geli di wajahnya.

                    “Berhenti!”Suzuki separuh menjerit tetapi aku buat muka tidak peduli.Idea kakakku kadang-kadang boleh diguna pakai juga.

                       Sekarang aku dan Kasadera bercinta jarak jauh saja.Tapi,apa salahnya kan?Sesuatu tiba-tiba terlintas di fikiranku.Terkenang kembali tips yang pernah diberikan kakak tidak lama dahulu.
        
                       “Hadiah!Perempuan mesti gembira bila dapat hadiah kejutan.Apa lagi kalau bukan pada masa hari jadi,”tutur kakak dengan wajah serius semasa aku meminta tips darinya untuk untuk memikat hati perempuan.Kemudian bila dia tanya tujuan aku ingin tahu,aku hanya jawab, “untuk memikat hati kakaklah!”Dan cepat-cepat beredar sebelum kakakku itu mengamuk.

                         Kasadera juga mesti suka kalau aku buat kejutan sebegitu.Aku capai telefon dan pantas jari jemariku mendail nombor telefon bimbit Kasadera yang sememangnya kuhafal.

                    “Helo?Atsuta ni…,”aku menyapa sebaik terdengar suara Kasadera di talian.Suzuki dan Matsuo berdiri di belakangku dengan muka ingin tahu.Sempat aku membuat isyarat diam kepada mereka sebelum meneruskan perbualan.

                      “Hari ni saya ada hadiah nak kasi awak.”

                  “Hadiah?Apa?”Kasadera sedikit terperanjat.Adakah taktikku menjadi?
         
                        “Ikan…,”balasku ringkas.Suzuki dan Matsuo sudahpun ketawa terbahak-bahak apabila mendengar perkataan ‘ikan’ itu.
        
                        “Yang tu…,”Kasadera membiarkan ayatnya tergantung sebelum menyambung kembali, “cool!”

                       Ayat akhirnya membuatkan aku terkedu seketika.Apa yang Kasadera baru cakap tadi?Dia cakap aku cool ke?Aku cool…

                         “Cool ke?”aku menyoal kembali dengan nada suara cool yang dibuat-buat.Dia memang suka orang cool. 

                              “Ya,cool(kurier-perkhidmatan penghantaran)…”

                 Kurier?!Aku hampir tercekik air liur sendiri mendengarkan jawapan Kasadera.Jadi,selama ini…?Aku kemudian ketawa agak kuat bila mengenangkan kebodohan sendiri yang cuba sedaya upaya berlagak cool di depan Kasadera.

                  “Awak okay ke?”soal Kasadera di hujung talian sedikit bimbang.Mungkin terkejut dek tawaku yang terletus di tengah-tengah perbualan.Aku mengangguk kecil biarpun menyedari bahawa dia tidak mungkin dapat melihat anggukan itu.

         Kami yang pada mulanya malu-malu,semakin lama hubungan semakin rapat.

                     …………………………………………………………


Nota kaki dari penulis:Rasanya cerita ni patut diberi tajuk Butang Baju je…Sapa sokong?





Live,Laugh,Die Emotionally!

No comments:

LinkWithin

Sayang Korang Ketat-ketat