Something To Think About.

There is no girl alike me. And there is no boy that like me. ; )






Monday, January 31, 2011

A Place Called HOME


Voila....

I’m Sarah  Sayuri Hartnett and this is my story.....

                   I’m not Clark Kent@Superman who is an alien from Planet Krypton.Neither do I have any what soever relationship with the Kryptonians.Clark never has a hometown.He didnt even know what is his home looks like.So...Guess what?

                   Like everyone else,I also have a place which I can call home.I was born in Malaysia.I’m a Malaysian and I’m proud of that.Kedah,a state in Malaysia is my hometown.

                   I guess everyone love their hometown for some reasons.Maybe because they were born there,they have all their good and happy childhood memories there or maybe it's just because they feel like they have to love it.I mean it’s their hometown, right?Who  actually dont love their own home? But for me,I really like Kedah.It may or may not be my hometown but still I just love it.The people...The accent,The food and the warm  feeling that you couldnt get anywhere else.I found every of that here.To put simply,it feels like a home.

                   Kedah was well known as Malaysia’s Rice Field.From that given name, I think you can guess what mostly you can find here.Rice.Of course!But everywhere?Hell,no!I mean if you ever come here,I can assure you that you first step wouldnt be on a field of rice. Nothing can be as good as nature.Who do not want to breathe a fresh air?To enjoy a green scenery with few noises(mostly come from insects and bird)?Or  to  see the bluest sky ever without those polluted grey clouds?I really love to do all that.And I’m quite sure you will too.

                   Why I tell you all of this?Do I want you to come and visit this place?Hell,no! It’s  just because this is all about me...isnt it?Honestly..it’s just because I dont really know what to write.I do love to write but sometimes the idea just dont want to come out in words.

                   And talking about Kedah’s accent....It’s rare,very interesting,very beautiful and something may sound funny.But,that what precious  things are.It’s unique.You cannot find it elsewhere.Well,let see....An example maybe help you to get it.Let take a word out of the dictionary.

                        Throw, I suggest.Cannot find its mean?For Godsake,go and find a dictionary!In Malay,we may call it Buang or Lempar,right?But that didnt happen in Kedah.There we say this : Punggai,Baling,Tengalungor Hawin.You didnt find it interesting enough?Another example will help you I guess.

                   What about Sleep?  We call it as Tidur in Malay.No specification,right?But in Kedah,there is.Most of its accent is specified.Precisely.That ‘s what make it unique.Okay...Here it go.If it’s just a standard normal sleep like many other,we in Kedah call it as Tidoq but in case you want to refer to people who sleep too much or sleep at the wrong time or you are angry at them at that time you just go ahead and say it as : Mereluh. Now what do you think? There are also a few words that I think I should list it here for you to view.


Kedah’s Accent
In Malay
meaning
Lecah
becak
Slippery road or groud usually after rain.
Tokak
gigit
to bite someone
Loklaq
cuai
to become careless
Habaq
beritahu
to tell someone
Pulun
bersungguh-sungguh
to do something with your whole effort
Rabba
getah pemadam
eraser
Hampa
kamu,awak
you

                   There’s a lot more but that is for now.So...let continue with myself.If only you are still interest to read.
        

                   I was born on 3rd of April 1991.I’m an Aries and I’m glad to be so.Why?Because most of Aries tend to lead,to become a leader I mean.I really hope I’m one of them.And people who were born as Aries also tend to do be perfectionists.They want all their works to be as perfect as it can ever be.Sadly ...here come the problem.They also have a habit to leave some work unfinished!oh....I wish I dont have to say this but it’s kinda true.The facts about Aries.It’s quite freaky.

                   Oh...It seems that I cannot put my idea into words anymore.But I wont say that I’ll stop here.I wont stop.Because hell you know....this is my page and this is about-me column.Why should I stop anyway?So,see you later I guess.






Live,Laugh,Die Emotionally.

Friday, January 28, 2011

Cerita Buatmu (Cerita 1 part 2)


         “Sekali pun tak pernah bercinta walaupun dah hampir tamat menengah rendah.Teruknya!”Kawanku,Suzuki seperti biasa mempamerkan aksi terkejutnya yang seperti dibuat-buat.Aku terus mengunyah makanan tengah hari tanpa mempedulikannya.

         “Jangan risau,aku pun sama,”Matsuo menunjukkan isyarat bagus kepadaku.Sekurang-kurangnya aku pernah jugak berborak dengan pompuan,Matsuo.Aku buat muka selamba.

         “Takpe Atsuta,kau perlukan masa je.Masa…,”Suzuki menambah.

         “Camne nak dapat awek eh…,”Matsuo sibuk meminta tunjuk ajar dari Suzuki.Sebenarnya bila bab bercinta nie,kakakku,Sayori boleh jadi ‘ganas’.Aku mengkhabarkan fakta itu kepada Matsuo dan Suzuki dengan riak wajah serius.Terkejut beruk mereka berdua dibuatnya.

         “Wahh..bestnya ada awek nama Sayori!”Suzuki dan Matsuo menjerit serentak.Entah apa yang bermain di fikiran mereka berdua ni.Terbayang di fikiranku gelagat kakak dan teman lelakinya di kedai ikan tidak lama dahulu.Bagaimana reaksi kakakku itu pabila teman lelakinya bergurau inginkan satu ciuman.

          “Meh cium ni,”kakak memukul-mukul teman lelakinya dengan Sayori(sejenis ikan muncung panjang macam ikan todak) sambil tersengih lebar.

         “Ciumlah Sayori!”kakak mencucuk-cucuk pula ikan ke arah lelaki itu.Haha…amik ko!

         “Dahlah tu,sakit tau Sayori,”teman lelaki kakakku cuba menepis tetapi kakak berpura-pura pekak.Setiap kali mengenangkan peristiwa itu,pasti aku akan ketawa.

         “Tertipu korang….”aku bersuara di dalam hati sambil cuba menyembunyikan senyuman daripada kelihatan.

         “Saya isi dalam buku autograf awak.Takpe,kan?”suara seseorang mengejutkan kami bertiga.Pantas aku berpaling.Seorang pelajar perempuan yang bermata bulat jernih dan berambut sedikit keperangan sedang berdiri di belakangku.

         “Eh?Kasadera….,”aku hilang kata-kata.Kasadera tersenyum melihat aku yang bagaikan tergamam seketika.Selepas kembali tenang,aku mengeluarkan buku komiknya dari bawah meja.

         “Hmm..Oh ya,saya pun.Nah,komik yang awak pinjamkan,”aku menghulurkan buku itu kepadanya.

         “Maaf ya beri awak pinjam komik pompuan.Mesti awak tak suka baca kan,”dia bersuara ketika menyambut komik itu dari huluranku.

         “Taklah.Mana ada.Err…,”aku cuba meningkah sambil berfikir apa yang patut kukatakan tentang komiknya.

         “Err…komik tu menarik.Hebat,”ujarku dengan penuh emosi.Kasadera hanya tersenyum.Dia beredar apabila seorang lagi pelajar perempuan muncul dan memanggil namanya di muka pintu.

         “Pergi dulu ya!”dan dengan satu lambaian dia melangkah pergi.Anak mataku mengekorinya sehinggalah dia hilang dari pandangan.

         “Atsuta…”suara Suzuki membuat aku tersentak.Baru aku tersedar yang mereka berdua masih ada lagi di sini dan memerhatikan aku sedari tadi.Muka ingin tahu Suzuki dan Matsuo berada betul-betul di hadapanku.

         “Apa tadi tu?Sejak bila kau suka baca komik pompuan ni?”

“Err….”aku tidak tahu alasan apa yang ingin mereka dengar.

         “Hmmm…Itu buku menarik.Hebat…,”entahlah bahasa apa yang aku guna untuk memberi penjelasan sehingga rakan-rakanku itu kelihatan terpinga-pinga.

         “Teruknya penerangan.Baik kau baca buku Bahasa Jepun!”Suzuki yang tidak puas hati mengutukku.

         “Kau ni memang Atsuta!Jelesnya,kau baca komik pompuan pun markah tetap tinggi.Susah payah aku buat latihan,”dan satu tamparan kuat hinggap di belakangku. ‘Hadiah’ khas dari Matsuo.Latihan?Sudahlah menipu tu,Matsuo.

         “Itu rupanya aktiviti masa lapang kau ya.Baca komik pompuan!”Suzuki menyindir aku sambil tersengih-sengih.Pelajar yang lalu lalang di koridor ada yang menjengah ke dalam kelas kami untuk melihat apa yang berlaku.Kecoh betul la budak dua ekor ni…

         “Heyy..bukan camtulah!”separuh menjerit aku cuba menerangkan keadaan sebenar.Hakikat yang sebenar ialah Kasadera yang pinjamkan komik tu kepadaku.Memang betul,tak percaya ke?Baiklah…baiklah.Sebenarnya ia lebih kepada meminta pertolongan.Masa tu beg dia penuh.Tiada tempat nak letak buku itu.Jadi dia pun meminta tolong aku,tolong pinjam buku dia.

         “Kawan saya pulangkan semua buku yang dia pinjam serentak.Beg saya penuh,awak nak pinjam tak?”

         Masih jelas di mataku muka mengharap yang dipamerkan dan suaranya yang lembut ketika itu.Hishh..kalau dah buat macam tu, ‘terpaksalah’ aku pinjam juga.Hehehe..

         “Ah..ertinya dia bukan baik pada kau sorang kan?”komen Matsuo sebaik sahaja aku menjelaskan kedudukan perkara sebenar kepada mereka.Betul juga.Kasadera memang baik pada semua orang.

         “Sebenarnya aku pun suka baca komik pompuan!”Suzuki tiba-tiba mencelah sambil menunjukkan isyarat bagus kepadaku.Cehh…Suzuki ni!

         “Tapi,”Matsuo terdiam sambil berfikir sejenak, “dia pilih kau untuk mintak tolong.Kasadera mesti ada hati kat kau.” Kata-katanya membuatkan kami bertiga membisu sebentar.Dulu,pernah juga aku cuba untuk rapati dia.Siapa agaknya lelaki yang suka Kasadera ya?Dia pinjamkan komiknya pada Toimuri juga.Toimuri…ahh tak mungkinlah.Sejak dulu aku meminati Kasadera.Dan seperti satu kebetulan yang menyenangkan hatiku,Kasadera juga selalu meminta pertolongan dari aku daripada ramai-ramai pelajar lelaki di kelasnya.

         “Atsuta,boleh tolong bukakan benda ni?”

         Aku masih ingat lagi Kasadera pernah meminta aku untuk membukakan tiub warna air sebelum kelas lukisannya bermula.Dari sekecil-kecil benda pun,dia pasti akan cari aku untuk meminta pertolongan.Kenapa aku?Kenapa dia selalu pilih aku?

         Mungkin betul.Mungkin Kasadera suka pada aku.Aku tersenyum sendirian apabila mengenangkan adanya kemungkinan seperti itu sementara pelajar lelaki yang berada di sebelahku pula memandang-mandang aku dengan riak wajah cuak.Agaknya dia tertanya-tanya kenapa aku tersengih seorang diri di tempat yang tidak strategik ini(tandas) dan ketika sedang melakukan sesuatu(kencing) yang pada kebiasaannya memerlukan keseriusan.

         Tapi,Hari Natal yang lepas,apa pun tak berlaku. ‘Mesti bukan sebab Hari Natal,’aku cuba menyedapkan hati.

         Ketika Tahun Baru,tiada apa juga yang berlaku.

‘Baik aku balik je,’aku sedang berdiri di depan kedai ikan dan memerhatikan kedai kek seberang jalan yang mulai April akan diambil alih oleh kerajaan.Mungkin pemiliknya sudah lama tidak membayar cukai,tapi hal itu memang tidak ada kena mengena dengan aku.Bila tiba Hari Valentine’s pun,tiada apa yang berlaku. ‘Aku patut belajar untuk exam,’ aku mengingatkan diri sendiri yang masih lagi memerhatikan kedai kek seberang jalan yang sudah bertukar menjadi kedai coklat.

         Dan kini,hampir tamat pengajian.Tak boleh buat apa dah.Aku pandang sekilas buku latihan yang terdampar di atas meja.Malaslah nak buat latihan.Hari tamat pengajian nanti,mungkin akan berlaku peristiwa tu(orang yang disukai meminta butang kedua).Butang uniform.Aku berfikir-fikir lagi.Kasadera pulak tak datang mintak butang ni.Kalau orang lain yang datang…
        
         “Hah!Kasadera isi buku autograf kau!”suara Suzuki yang hampir terjerit mengejutkan aku.Di tangannya terdapat sebuah buku.BUku autograf aku!Entah bila pula lelaki berambut hampir botak ni(style Suzuki) mencurinya.Aku cuba mendapatkan buku itu balik tapi ternyata Suzuki lebih pantas.Awal-awal lagi dia sudah menjarakkan diri dari aku.

         Nak tengok!”Matsuo pula muncul.Mereka berdua berebutkan buku autograf aku.Aku hanya memerhatikan gelagat Matsuo dan Suzuki yang tekun meneliti ruangan profil Kasadera dari belakang.

         “Aku tahu apa yang korang berdua tengah fikirkan,”aku bersuara dengan lagak cool.Sesekali berlagak macam psikik bagus juga.Suzuki tu,mesti dia tengah jeles sekarang.Paling tidak pun dia mesti fikir, ‘Geli aku.Kalau ada peluang nak je aku bakar benda ni!’

         “Hei,Atsuta si psikik,”aku terdengar Matsuo membisikkan itu kepada Suzuki.

         “Aku tahulah semuanya!”ujarku lebih kuat dari tadi.Paling kurang pun aku boleh teka.Pantas aku bangun dan merampas balik buku itu dari tangan Suzuki.Biar aku pula yang baca.Korang berdua jangan nak menyibuk.


Nama:                               Kasadera Yoshino
Tarikh lahir:                       29 Ogos
Hobi:                                 Buat benda pelik
Makanan kegemaran:           Yang manis
Idola:                               Chikushi
Jenis orang yang disukai:     Orang cool

        Bola mataku terhenti pada sebaris ayat yang akhir itu.Perkataan ‘cool’ berlegar-legar di mindaku.Jenis orang yang disukai:Orang cool.Orang yang cool.Cool,cool,cool….

         “Cool…”Suzuki bersuara seraya melangkah ke arahku.

         “Dia tulis cool ke?”Matsuo pula menghampiriku.Orang yang cool.Aku ni cool ke?

         “Aku cool tak?”sambil menuding jari ke arah muka,aku menyoal Matsuo dan Suzuki.Mereka berdua berpandangan.Suzuki membeliakkan biji matanya sebelum buat muka tidak percaya.

         “Kau rasa?”Matsuo menyoal aku balik.Kami bertiga berpandangan seketika sebelum ketawa terbahak-bahak.Yalah,apa kurangnya aku(tipu diri sendiri).Contohnya semasa aku sedang potong ikan di kedai tempohari,aku ada terdengar dua orang makcik sedang berbual mengenai diriku.Antara perbualan mereka berbunyi:

         “Wah,tengok tu!”

         “Atsuta tengah siang ikan pun nampak cool…”

         Begitulah lebih kurang.Aku pun dalam hati kembanglah juga bila dipuji sebegitu.Tapi,bila aku fikir balik,kan ni kedai ikan?Mestilah cool (cold sebenarnya tapi tersilap ejaan).Satu lagi ketika Matsuo dan Suzuki datang ke kedai ikan ayah aku tidak lama dahulu.Mereka juga ada mengatakan yang aku ni cool.

         “Alang-alang korang dah datang,apa kata aku buatkan sashimi?”itulah yang dikatakanku setelah agak lama mereka melepak di situ sambil buat muka seposen.

         “Cool!”dan itulah jawapan mereka.Cool ke aku …




Live,Laugh,Die Emotionally.

Thursday, January 27, 2011

Two Destinies One Destination


A plain poor boy and a young engaged girl....
What would you think will happen if they meet? If only they did met....
TITANIC.Of course.Where else could they have met with each other if not on the gigantic,the biggest and “unsinkable” ship?
Well..I suppose most of us have watch the movie,

Let’s review it anyway....


First meeting....


But not the last I guess....

They met again n again....

Then, something happened....


It’s an iceberg.Not to mention a HUGE one!!!
Evrything happened so fast and they only realised it when they were in water.....Yes,water always wake us up...

Plot

                       In 1996, treasure hunter Brock Lovett and his team explore the wreck of the RMS Titanic, searching for a necklace called the Heart of the Ocean. They believe the necklace is in Caledon "Cal" Hockley's safe, which they recover. Instead of the diamond, they find a sketch of a nude woman wearing it, dated April 14, 1912, the night the Titanic hit the iceberg. Rose Dawson Calvert learns of the drawing, contacts Lovett, and tells him that she is the woman depicted. She and her granddaughter Elizabeth "Lizzy" Calvert visit Lovett and his team on his salvage ship. When asked if she knows the whereabouts of the necklace, Rose recalls her memories aboard the Titanic, revealing that she is Rose DeWitt Bukater, a passenger believed to have died in the sinking.

                   In 1912, the upper class Rose boards the ship in Southampton, England with her fiancĂ© Caledon "Cal" Hockley, the son of a Pittsburgh steel tycoon, and her mother, Ruth DeWitt Bukater. Cal and Ruth stress the importance of Rose's engagement, because the marriage will solve the Dewitt Bukater's financial problems. Distraught by her engagement to Cal and the pressure her mother is putting on her, Rose considers suicide by jumping off the stern of the ship. Before she leaps, a drifter and artist named Jack Dawson intervenes and persuades her not to jump. Jack and Rose develop a tentative friendship.

                  Cal and Ruth forbid that Rose see Jack. She defies them, meets Jack at the bow of the ship, and decides that she prefers him to Cal. They go to Rose's stateroom and she asks Jack to sketch her wearing nothing but the Heart of the Ocean, an engagement present from Cal. Afterwards, the two flee Cal's bodyguard into the ship's cargo hold, where they make love, and then to the ship's forward well deck. There they witness the ship's collision with an iceberg and overhear the ship's officers and designer discussing its seriousness; Rose tells Jack they should warn her mother and Cal.

                    Cal discovers Jack's drawing and finds a note in his safe instead of the necklace, so he frames Jack for stealing the Heart of the Ocean. Jack is arrested, taken down to the Master-at-arms's office and handcuffed to a pipe. Rose runs away from Cal and her mother (who has boarded a lifeboat) to break Jack free with an axe.

                    Jack and Rose struggle back to the deck where Cal and Jack persuade her to board a lifeboat, Cal claiming that he has made an arrangement that will allow both men to get off safely. After she boards, Cal doublecrosses Jack. Realizing that she cannot leave Jack, Rose reunites with him back on the Titanic. Infuriated, Cal takes a pistol and chases them into the flooding first-class dining saloon. When he runs out of ammunition he returns to the boat deck and boards a lifeboat by pretending to look after an abandoned child. As Jack and Rose return to the top deck, people everywhere are falling to their deaths and the lifeboats have all departed. The two take refuge on the stern as the ship sinks bow first until they are washed overboard. Jack helps Rose onto a nearby wall panel that will only support one person’s weight. As he hangs onto the panel, he assures her that she will not die there; she will instead die an old woman, warm in her bed. Jack eventually dies from hypothermia.

                      When a rescue boat returns to the site of the sinking, Rose blows a whistle taken from a nearby dead officer, and is taken by the RMS Carpathia to New York, where she gives her name as Rose Dawson. Hidden, she avoids Cal for the last time on Carpathia's deck as he searches for her.

                      Her story complete, Rose goes alone to the stern of Lovett's ship. There she produces the Heart of the Ocean and drops it into the deep. Later, while seemingly asleep in her bed, the photos of her days surround her, a visual chronicle that she lived the life she wanted with Jack. The young Rose then reunites with Jack at the Grand Staircase of the Titanic, cheered and congratulated by those who perished on the ship.


p/s:credit to Wikipedia too..

About Cerita Buatmu

          Fikir punya fikir lebih baik aku tulis sikit pasal Cerita Buatmu nie.Karang ada jugak yang konfius.Cerita buatmu ni sebenarnya ditranskripsi balik dari sebuah komik grafik yang mempunyai tajuk yang sama.Nak kata ciplak tu,takdelah ciplak ape sangat sebenarnya(cuma ciplak gak sikit2).Aku cuma menterjemahkan balik dari sebuah lukisan grafik kepada sesuatu yang berbentuk tulisan.Cerpenlah dalam bahasa singkatnya.


         Kata orang satu gambar tu mewakili seribu perkataan jadi kalau dah banyak gambar tu,beribu-ribulah perkataannya.Aku cuba pendekkan sependek-pendek yang mungkin.Tapi kalau pendek sangat pun tak besh jugak.Sebab apa yang cuba disampaikan oleh pelukis komik ni dan aku sebagai pengarang mungkin tak sampai.Jadi kira sederhana pendeklah nie.Susah jugak sebenarnya nak transkripkan komik kepada cerpen.


         Kadang-kadang tu amik masa lama untuk aku fikir apa sebenarnya yang ingin disampaikan,apa yang tersirat dan tersurat.Aduyaii...kira cam translate dari English ke Bahasa Melayu lah.Kalau translate tu mestilah tak sama 100% sebab ada yang tertambah dan terkurang.Ada yang bertambah baik dan ada gak yang bertambah buruk(aku harap takdela...).Walau apapun aku dah cuba buat sebaik mungkin untuk menterjemahkannya.Kalau puas hati tu,trimas(tenkiu)la bebanyak.Kalau tak,sorila sebab ini sje yang terdaya aku usahakan.Bole kritik (kalau berani)kalau tak puas hati sangat.


           Komik "Cerita Buatmu" ini dihasilkan oleh Ozaki Ira,sorang pelukis komik Jepun yang dilahirkan pada 29 Januari dan berbintang Aquarius(jgn tanya cmne aku tau).Beliau berasal dari Kyushu,sebuah nama tempat di Jepun dan sekarang khabarnya beliau menetap di Tokyo.Karya debut beliau bertajuk "Oujisama Ni Mezame No Kiss."Entahlah apa kejadahnya aku lupa nak amik tau.Oh ya...beliau juga merupakan penerima anugerah Komik Baru Shogakukan ke-50 terbitan Betsucomi pada September 2002.Hebat gak Ozaki-san ni kan?


          Dalam "Cerita Buatmu" ada 3 buah cerita pendek.Salah satunya bertajuk,"Bintang Berkilauan Di Bulan Mac."Kenapa tajuknya begitu?Ada sebab musababnya yang tersendiri iaitu di Jepun bulan Mac selalunya pelajar menengah rendah hampir tamat belajar.Dan di bulan Mac jugak kat sana bintang kelihatan lebih terang berbanding bulan-bulan lain.So itula sebabnya...Sekian sahaja dari saya dan "may peace be upon u."(Assalamuailaikum la 2...)




Live,Laugh,Die Emotionally.

Cerita Buatmu (Cerita 1 part 1)

Cerita 1:


Bintang Berkilauan Di Bulan Mac





       Di sekolah.Aku masih terbayangkan ketika di sekolah tadi.Wajah terkejut rakanku,Tarou dan juga riak malu-malu Yamada,budak perempuan yang sekelas denganku.


"Tarou,sebenarnya..sebenarnya saya sangat-sangat suka kat awak!"dalam kepayahan dan ragu-ragu,Yamada separuh menjerit ketika memberitahu itu kepada Tarou.Tarou kelihatan sedikit terperanjat.Situasi yang tidak diduganya.

            "Jadi,boleh tak awak serahkan butang baju awak kepada saya?'

            Satu tradisi di sekolah menengah di Jepun.Apabila hampir tiba waktu untuk majlis tamat pengajian,pelajar lelaki boleh menyerahkan butang kedua bajunya kepada mana-mana pelajar perempuan yang disukainya.Ia dianggap cara terbaik untuk menyatakan isi hati yang tersirat.Kadang kala pelajar perempuan yang cukup berani boleh datang sendiri untuk meminta butang baju budak lelaki yang disukai.Entahlah siapa yang mula-mula merayakan tradisi yang bagiku cukup mengarut ini(jeles sebenarnya).

            "Sebenarnya...,"Tarou berjeda sejenak sebelum menyambung,"saya pun suka jugak pada awak."Itulah yang dikatakan Tarou ketika menyerahkan butang bajunya kepada Yamada.

         Begitulah selalunya tradisi itu akan berjalan dengan lancar.Kesudahan yang menggembirakan bagi mereka yang tercari-cari peluang untuk meluahkan isi hati.

       "Heyy..dengar tak?!"suara kakak mengejutkan aku yang sibuk mengulit lamunan.Suara kakakku yang disertai dengan seekor ikan hinggap di atas kepalaku.Aku tidak sempat mengelak.

         "Ehh..mana boleh sesuka hati pukul orang dengan ikan,"aku memberontak dan cepat-cepat menjauhkan diri dari kakak.'Nanti berbaulah,' aku merungut tapi di dalam hati saja.Kakakku,Sayori berlagak selamba.Tangannya masih memegang ikan yang digunakan untuk memukul aku tadi.Dia menjuih mulut.

        "Sebab dah banyak kali kakak panggil tadi tapi kamu tak dengar!Kakak nak mintak kamu jagakan kedai,"sambil bersuara matanya sempat menjeling ke arah komik yang tidak sempat kusimpan.

    "Ni apsal baca komik pompuan ni?"

"Bu...budak pompuan kat kelas yang bagi pinjam,"tergagap juga aku untuk menjawab.Aduh...kenapalah boleh lupa nak simpan pulak ni?

      Tingkatan 3,menengah rendah,bulan Mac.

      Kedai ikan Atsuta.

      Suasana kedai ikan di waktu pagi.

      Tahun 3,menengah rendah,tak kira bulan Mac atau April tetap sibuk.

  "Youji mesti senang hati sebab dah nak habis belajar kan?Tak lama lagi majlis tamat pengajian,kan?"seorang perempuan tua yang layak dipanggil makcik menegurku semasa datang membeli ikan.Aku hanya diam.

    "Seronoknya jadi remaja...,"makcik itu menambah di hujung kata-katanya semasa ingin membayar harga ikan yang dibeli.Aku diam juga.Seronok?Tak juga.Mungkin zaman remaja makcik itu seronok tapi bukan zaman remaja aku.Bencinya menengah rendah!Apa pun tak berlaku.Siapa kata hidup penuh pahit manis!?

Wednesday, January 26, 2011

In Our Own World......

"People live their lives bound by what they accept as correct and true. That's how they define "reality". But what does it mean to be "correct" or "true"? Merely vague concepts ... their "reality" may all be a mirage. Can we consider them to simply be living in their own world, shaped by their beliefs?" - Itachi



 Bila baca je ayat nie terus aku terfikir...betul ke?Apa selama nie kita hidup dengan menganggap apa yang boleh diterima oleh kita je yang betul jadi kalau sesuatu perkara itu tidak dapat diterima,maka ianya tidak menjadi sesuatu yang disebut realiti?

      Kalau macam tu bermakna selama ni kita hidup dalam dunia yang dicipta dari rasa percaya dan rasa penerimaan itu.Mungkin ya mungkin juga tidak.Semua orang mempunyai konsep pemikiran masing-masing.Tidak wajarlah untuk memaksa seseorang itu menerima konsep yang kita gunakan jika mereka tidak mahu.

    Kadang-kadang untuk percaya sesuatu tu kita memerlukan lebih dari sekadar satu pandangan biasa.Kita perlukan keyakinan.Kita perlu melihat menggunakan mata hati bukan pada zahir je.Kerana kepercayaan mengambil masa yang lama untuk terbina tapi ironinya sedikit rasa ragu saja sudah boleh menghancurkannya.

Pernah dengar ada satu kenyataan yang berbunyi,"Anda boleh mendapat rasa percaya dari seorang lelaki tapi bukan kesetiaannya.Dan anda boleh mendapat kesetiaan dari seorang wanita tapi bukan kepercayaannya."Konfius jugak bila baca ayat ni untuk kali pertama tapi dua kali baca baru aku faham dan senyum sendiri.Fikir-fikir balik,betul jugak eh... 

LinkWithin

Sayang Korang Ketat-ketat