Something To Think About.

There is no girl alike me. And there is no boy that like me. ; )






Friday, April 5, 2013

Kepada Saudara Perempuanku (Surat 3.2).


 
Saudara perempuanku yang adakalanya kurindui,

Pahatkanlah pesanan aku ini di sudut hati kau yang paling kukuh supaya ianya tidak mudah pecah apabila hati kau dihancurkan seorang lelaki. Pesan aku; jagalah hati, mulut dan nafsu amarah serta hasad dengki kau baik-baik. Jagalah aurat roh kau sepertimana kau menjaga aurat jasad kau. Kerana roh tanpa jasad adalah tidak berguna dan jasad tanpa roh adalah tidak bernyawa. Janganlah kau suka bermuka-muka dan bermulut manis biarpun hati kau sudah menggelepar kepahitan. Janganlah kau membawa mulut menyebarkan fitnah dan mengumpat keji di belakang orang yang kau sudah akui sebagai sahabat. Suka untuk aku ingatkan kau sekali lagi bahawa tiada istilah sahabat sejati, sahabat hidup dan mati dalam kalangan kita, kaum perempuan. Kau boleh menyelar, membantah, mencaci aku kerana mengatakan sebegitu namun itu adalah hakikatnya walaupun kau mahu bermati-matian bersumpah yang si polan binti si polan adalah sahabat baik kau, BFF (what the fuck) sejati kononnya. Sekiranya kau berjaya membuktikan penyataan aku salah, maka aku dengan ini secara sukarelanya akan menghadiahkan kau satu batang Choki Choki vanila coklat atau Chupa Chups perasa vanila (pilih yang mana kau suka).

Saudaraku, dalam kehidupan ini kita akan sentiasa diuji. Dugaan, cabaran dan bermacam ujian lagi yang menunggu kau kelak di masa hadapan atau selepas ini. Yang Maha Pemurah tidak akan menimpakan ke atas kau ujian yang kau tidak mampu menanggungnya. Yakinlah pada Dia. Bukankah sudah kita memberikan sumpah saksi setiap kali kita mengucap dua kalimah syahadah iaitu, “Tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Dia.” Kerana kita bersumpah untuk beriman (percaya) kepadaNya, maka percayalah setiap kata-kataNya yang diturunkan kepada kita dalam al-Quran. Percayalah pada janji-janjiNya, sesungguhnya Yang Maha Pemurah tidak akan sesekali memungkiri janji. 

Serahkanlah kepercayaan dan jiwa kau kepadaNya dengan sebenar-benar penyerahan. Maka dengan demikian, kau tidak akan tersungkur, rebah mahupun meratap berpanjangan seandainya Dia mengambil kembali sesuatu nikmat atau hamba-hambaNya yang dipinjamkan kepada kau untuk seketika. Kekasih kau, ibu kau, bapa kau, saudara mara kau hatta kucing kau yang tersayang sekalipun semuanya adalah kepunyaan Yang Maha Pemurah. Termasuk juga diri kau dan aku. Bukankah Dia yang memegang kunci-kunci langit dan bumi? Dan Dialah yang memegang jiwa-jiwa ketika matinya dan yang belum mati di waktu tidurnya maka bukankah yang demikian itu berkuasa bagi menghidupkan yang mati dan mematikan yang hidup? 

Sesungguhnya segala petunjuk dan cahaya adalah milik Dia. Maka janganlah kau khuatiri seandainya ada yang keras hatinya dan enggan menerima kebenaran. Seandainya Yang Maha Pemurah berkehendak, maka sudah tentu Dia akan melemparkan petunjuk ke dalam setiap hati manusia supaya semuanya akan tunduk kepadaNya yang satu. Tetapi Yang Maha Pemurah sudah memberi janji bahawa di neraka nanti terdapat golongan manusia dan juga jin. Mereka yang sudah dipalingkan hatinya dari kebenaran, yang sudah dipasung kakinya, ditutup mata dan digelapkan hatinya, mereka yang demikian sememangnya sudah dikehendaki Yang Maha Pemurah untuk bergelumang dalam kesesatan serta bergembira dengan kesenangan dunia yang hanya sedetik cuma. Bagi kita pula, janganlah menongkat langit, sebaliknya sentiasalah berdoa agar Yang Maha Pemurah tidak mengambil kembali petunjuk yang diberikan kepada kita kerana Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu.

Saudara perempuanku yang sesekali kukasihi,

Tujuan aku menyampaikan semua kata-kata ini kepada kau biarpun kau rasa bosan membacanya adalah semata-mata untuk mengingatkan kau dan aku sendiri bahawa neraka itu maha dahsyat. Ianya adalah kediaman terburuk dan paling mengerikan. Penuh dengan seksaan, suara-suara keras para malaikat, bahan-bahan bakaran yang antaranya adalah manusia, dan ratapan memohon ampun yang tidak dipedulikan. Penyiksaan demi penyiksaan yang tidak berhenti dan penghuninya juga tidak akan mati sekalipun mereka merayu minta dimatikan. Kau tidak mungkin boleh membayangkan betapa teruk dan siksanya kehidupan di sana.

Seandainya kalau kau ketahui bahawa api neraka sangat panas sehingga warnanya hitam pekat. Seandainya kalau kau dapat melihatnya, maka sudah tentu kau akan diburu ketakutan berterusan untuk bermegah-megahan dengan harta dan percakapan kau. Ya, ini bukan gurauan palsu. Ini bukan jenaka kosong semata-mata. Kau tidak pernah mendengar aku menceritakan mengenai rahsia yang tersimpan kemas sebelum ini bukan kerana aku enggan berkongsi sebaliknya aku berasa sangat gerun sehingga bibirku tidak mampu menyusun ayat-ayat untuk disampaikan kepada kau. Dan tahukah kau apa yang membuatkan aku terdiam lalu mengunci mulut untuk masa yang lama? Ialah adalah kerana bayangan penghuni neraka yang dapat kulihat sekilas. Perempuan. Ya, aku nampak kaum kita sedang melolong dengan api hitam yang menjulang tinggi. Perempuan dengan rambut panjang mengurai(ala-ala teknik rebonding). Kau rasa ini sesuatu yang lawak? Ya, kerana aku sudah boleh bertenang maka aku boleh menjadikan ini lawak biarpun aku tidak memaksudkannya begitu.

Ini adalah sebab terutama mengapa aku mengingatkan kau supaya tidak sekadar menjaga aurat jasad kau. Kerana banyak kaum kita yang menutup seluruh tubuhnya tetapi tidak memelihara hati, nafsu dan percakapannya. Ya, aku sedia maklum kita dikurniakan 9 nafsu. Namun sekiranya golongan kafir pun tidak boleh memberikan alasan bahawa mereka tidak mendapat petunjuk di hari pembalasan kelak, maka apakah kau rasa kau boleh menjadikan 9 nafsu itu sebagai pendinding kau daripada api neraka? Pada hari itu kelak, syaitan pun akan berlepas diri dari bertanggungjawab terhadap manusia yang disesatkannya. Kata syaitan , 

 “Sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu pertuhankan dan kerjakan kerana aku sangat takut pada Allah SWT yang azabnya sangat keras lagi pedih.” 

Lihatlah, syaitan memang makhluk yang paling keji dan handal dalam memutar belit. Tetapi mereka tentunya tidak akan selamat dari api neraka seperti yang kau sedia tahu.





Ini juga adalah sebab mengapa aku berpesan kepada kau supaya tidak menganggap diri kau lebih baik dari kaum Adam atau lebih tinggi kedudukannya dari manusia lain. Kerana kita semua adalah hamba-hamba Yang Maha Pemurah, kita adalah satu umat iaitu umat manusia dan Dia menjadikan kita berbeza-beza antara satu sama lain bukannya lebih baik dari yang lain. Ingat kata-kata aku ini : Secantik, sebaik dan sekaya manapun kau namun kau bukan malaikat yang berjalan di atas muka bumi. Yang Maha Pemurah pernah menyebut dalam al-Quran bahawa “Kalaulah malaikat yang berjalan di atas muka bumi ini, tentulah Kami(Allah) akan menurunkan malaikat juga sebagai rasul.” Dengan itu sudah jelas bahawa kita semua adalah umat yang sama.

Saudara perempuanku, syurga pula sepertimana yang sudah dijanjikan adalah sebaik-baik kediaman untuk kita kembali. Aku hanya akan mengatakan sebaris ayat itu mengenai syurga kerana aku mahu kau lebih banyak mengingati neraka dari syurga yang belum tentu didiami kita. Kerana kaum kita amat banyak dalam neraka, maka aku mahu kau merasakan ketakutan yang aku rasakan setiap hari. Janganlah kau meminta kesenangan dan kemewahan di dunia berlebih-lebihan kerana kesudahan untuk orang yang tamak pastinya bukanlah kesudahan yang baik. Sebagai kaum perempuan, nafsu kita yang sembilan tidak akan mengizinkan kita berpuas hati dengan suami kacak, rumah banglo, kereta Mercedes Benz E450 empat buah dan wang jutaan ringgit dalam akaun bank. Kita sentiasa merasakan tidak cukup dengan apa yang kita miliki.

 Pesan aku, belajarlah menghargai dan banyak-banyaklah bersyukur dengan apa yang kau ada. Kaum kafir memang selalu terlihat lebih mewah dan kaya dari kita kerana mereka meminta untuk diberikan kekayaan dan rezeki yang melimpah ruah di dunia. Yang Maha Pemurah sudah menjanjikan bahawa dia akan memberikan kesenangan dan kemewahan secepatnya kepada sesiapa yang meminta bahagiannya di dunia. Tetapi kelak selepas itu, neraka jahanam menanti mereka yang terleka menikmati kesenangan yang bersifat sementara. Oleh itu, janganlah kau terlalu tamak menggesa dan merayu bahagian untuk kau di dunia ini kerana bahagian di akhirat kelak adalah yang kekal abadi. Yang Maha Pemurah adalah Maha Bijaksana. Dia lebih mengetahui apa yang patut kau terima dan apa yang tidak patut. Bukankah Dia yang lebih berhak menyempitkan pintu rahmat atau meluaskannya menurut kehendakNya? Jadi mengapa kau masih merungut?

Saudara perempuanku yang aku harap tali persaudaraan kita abadi,

Takutlah pada neraka yang apinya teramat panas dan azab di dalamnya tersangat keras. Ya, aku boleh mengulangi ayat ini seribu kali lagi dan aku memang berkeinginan berbuat demikian. Kerana aku amat takut bagi pihak kau dan pihak aku dan juga pihak kita. Alangkah malangnya kerana aku tidak boleh menunjukkan kepada kau apa yang aku nampak. Bukanlah aku ingin berbangga mengatakan aku adalah orang terpilih yang ditunjukkan terlebih dahulu azab di sana tetapi aku hanya sekadar menyampaikan apa yang aku mahu sampaikan. Lagipun, mungkin jika dibandingkan dengan kau, aku lebih banyak dosanya jadi aku terlebih dahulu diberi peringatan. Namun tidak salah bukan kalau aku mahu meningatkan kau. Manalah tahu kalau-kalau, kau terlebih dahulu dijemput menghadap Yang Maha Pemurah tanpa diberi sebarang amaran tentang kehidupan di akhirat kelak.

Ada kata-kata indah yang mengatakan kononnya kalau kau cintakan seseorang, kau harus melepaskan dia pergi, jika dia kembali maka dia memang ditakdirkan untuk kau dan jika bukan maka kau berdua memang tidak ada jodoh untuk bersama. Ada juga yang menyebut, jika kau cintakan seseorang, kau harus berbahagia untuk dia sekalipun dia sudah menjadi milik orang lain. Apa kata kau ketepikan sekejap kata-kata tersebut dan fahami kata-kata aku pula. Menurut aku, kalau kau cintakan seseorang, kau tidak akan mengheret dia ke neraka bersama. Kerana seorang lelaki belum tentu masuk syurga jika isterinya sudah selamat menikmati syurga. Dan jika seorang perempuan masuk neraka, dia akan mengheret suaminya yang mahu memasuki syurga untuk bersama-sama dia. Kerana lelaki adalah pemimpin kita, maka pemimpin akan dipertanggungjawabkan seandainya dia gagal memimpin orang yang harus dipimpinnya. Jadi, jika kau sayangkan lelaki milik kau, pesan aku, cubalah untuk tidak menarik dia masuk neraka bersama kau.

Saudara perempuanku, ya aku sememangnya tahu kau lebih baik dari aku. Mungkin kerana kau melihat aku masih seperti dahulu jadi kau merasakan bahawa aku tidak layak untuk berbicara mengenai Tuhan dengan kau. Mengertilah aku tidak akan berpura-pura seperti selebriti mahupun artis yang bila mahu berubah ke arah keinsafan akan diwar-warkan secubit berita itu ke seluruh dunia. Aku bukan seperti mereka yang bila tiba-tiba berpurdah meleret sampai ke tanah maka akan dikaitkan dengan petunjuk atau mimpi dari Tuhan. Kau tahu bukan aku tidak boleh berpura-pura baik jika hati aku tidak ikhlas? Ya, kau boleh katakan aku kedekut kerana apa yang berlaku antara aku dan Tuhan aku memilih untuk tidak dikongsikan dengan kau. Kerana bagi aku, perhubungan aku dan Tuhan aku adalah sesuatu yang sangat suci untuk dijadikan tatapan umum. Walaupun begitu, sekurang-kurangnya aku bermurah hati untuk mengarang ini untuk disampaikan kepada kau. Sampai atau tidak apa yang aku katakan itu kau tentukan sendiri kerana mata kau yang membacanya dan hati kau yang memahaminya. Besarlah harapan aku agar ianya sampai dalam keadaan dan maksud asal.








May Peace Be Upon Us.

Live,Laugh,Die Emotionally!

No comments:

LinkWithin

Sayang Korang Ketat-ketat