Something To Think About.

There is no girl alike me. And there is no boy that like me. ; )






Monday, April 29, 2013

Excerpt For Dear Mr Salvatore Part 14.




 
Mata comel itu mengikut gerak geri tanganku yang sedang berura ura untuk menyuap makanan miliknya ke dalam mulutku.

“Betul Ariel tak nak makan?” soalku sekali lagi.

 Budak lelaki sekitar usia 3 tahun di hadapanku mengangguk pantas. Aku sangat suka melihat dia serta tidak pernah rasa jemu melayani keletahnya. Kerana Ariel mengingatkan aku pada seseorang. Mata comel dia dan hidung kecil itu seakan milik orang lain yang telah aku kenal seumur hidupku. Waktu pertama kali bertemu dengan dia aku berasa seperti sudah lama mengenali dia.

“Sedap tau.” Aku masih tidak berputus asa untuk memujuk dia menghabiskan makanan yang dipesan. Sayanglah kalau makanan ini terbazir begitu saja.

“Tak nak,”jawabnya yakin. Aku menyuapkan makanan yang disudu ke dalam mulut. Sengaja aku mengunyah dengan penuh nikmat. Tidak cukup dengan itu, aku mengeluarkan bunyi seolah-olah aku sedang menikmati makanan paling lazat di dunia.

“Sedapnya.Ruginya siapa yang tak dapat makan ni,” omelku bersungguh supaya Ariel dapat gambaran bahawa makanan itu betul-betul sedap.

 Dia tenung aku ketika aku menceritakan kelazatan makanan yang kumakan. Melihat matanya tidak berkelip serta dia mendengar penuh khusyuk sengaja aku menyuap makanan buat kali kedua. Kemudian sambung lakonan mengunyah sehabis nikmat. Aku sembunyikan senyuman dalam hati ketika perasan Ariel telan air liur. Mungkin dia teringin untuk menikmati makanan sedap yang kukatakan setelah mendengar cerita tadi.

“Mak cik habiskan ya? Ariel tak nak makan kan?” soalku seolah-olah tidak sabar lagi untuk menghabiskan makanan kepunyaannya. Sengaja aku mendesak untuk melihat sejauh mana dia sudah terperangkap dalam permainan psikologi aku ini.

“Ariel nak...”  serentak dengan itu cepat-cepat dia menyuakan tangan meminta sudu dariku.

“Betul nak makan?” 

Aku suka memerhati muka comel itu kebingungan memikirkan sesuatu. Riak wajah Ariel yang tenggelam dalam pemikiran sendiri membuatkan aku terpaku sejenak. Aku pernah lihat riak wajah sebegini dahulu namun malangnya otakku tidak dapat mengumpil cebisan memori mengenainya.

“Nak...”jawabnya sungguh sungguh.

 Kepalanya siap terangguk angguk mengiyakan apa yang diucap mulutnya.

“Boleh makan sendiri kan?”

 Sebaik aku menghabiskan soalan, Ariel menggelongsor turun dari kerusi lantas berlari mendapatkan aku. Dia mendepangkan kedua dua tangan minta diangkat. Sedia maklum dengan apa yang dia mahu, aku mengangkatnya lantas mendudukkannya di atas ribaan. Tidak perlu aku bertanya dia sudah nganga mulut luas luas macam anak burung minta disuap.

“Kalau mak cik suap, Ariel kena makan sampai habis semua ni,” aku membuat satu pusingan dengan sudu mengisyaratkan semua makanan yang berada dalam pinggan termasuk sayur-sayuran sekali. 

Dia angguk kepala tanda faham. Aku senyum puas hati dan mula menyudu makanan untuknya. Satu suap demi satu suap Ariel kunyah mengikut gaya aku kunyah tadi. Mungkin cara itu membuat dia percaya bahawa makanan yang berada dalam mulutnya menjadi lazat berkali ganda. 

Memerhati Ariel makan membuatkan aku tersedar sesuatu. Situasi begini tidak ubah seperti aku sedang menyuap makan anak aku sendiri. Padahal suatu ketika dahulu, ketika masih bersama Mr Salvatore, aku pernah bermati-matian menegaskan kepadanya bahawa aku tidak mahu punya anak sampailah aku betul-betul bersedia. Tetapi dengan Ariel di atas ribaan aku sekarang, rasanya mempunyai anak sendiri tidaklah leceh sangat. Ia tidak seteruk yang aku bayangkan.

“Anna Maria,” seseorang menegur aku dari belakang sesudah aku menyuapkan suduan terakhir ke mulut Ariel. 

Aku sedikit terperanjat kerana dia memanggil aku dengan nama penuh tetapi tidak terus menoleh ke belakang sebaliknya menunggu pemilik suara itu datang berdiri depan aku. Sudu di tangan terlepas sebaik aku mendongak memandang dia. Berdenting bunyinya menghempap meja sepertimana juga bunyi jantungku yang tidak keruan saat ini.

 Aku tergamam. Betul-betul tergamam sampai semua kata-kata bertempiaran lari. Berhadapan dengannya seperti sekarang, aku hilang kata-kata. Lama kami berpandangan sesama sendiri kerana masing-masing tidak tahu bagaimana harus membuka bicara.

“Mama!” seruan gembira Ariel menyelamatkan aku dari terus hanyut dalam renungan tajam perempuan itu. 

Ariel kupandang dengan perasaan berbaur. Aku tidak pasti bagaimana mahu mengasingkan seribu satu rasa yang berlegar dalam hati. Aku tidak tahu rasa yang mana satu harus kupilih untuk Ariel. Untuk anak lelaki yang kau cinta separuh mati, untuk anak lelaki yang meninggalkan kau untuk berkahwin dengan perempuan lain, untuk anak lelaki itu apa perasaan yang kau patut ada terhadapnya?

“Ariel betul-betul sukakan awak. Lelaki yang saya cinta juga betul-betul mencintai awak. Nampaknya  saya akan sentiasa kalah dengan awak, Anna Maria,” katanya tenang. Tiada kesinisan atau unsur dendam walaupun ianya kedengaran menyakitkan hati. 

Tujuannya mengeluarkan kenyataan sebegitu memang tidak dapat diteka logik akal kerana dialah pemenang. Dia yang berjaya menjadi juara walaupun aku yang bersusah payah menempatkan diri di hati Mr Salvatore. Dialah pemenang sebenar manakala akulah perempuan yang sentiasa kalah itu. Mengapa dia menukar tempat kami dalam kata-katanya?

Aku bingkas bangun dari kerusi lalu menghampiri Ariel untuk berpamitan. “Ariel, mak cik kena pergi dulu. Nanti kita jumpa lagi,” kataku seraya mahu menyentuh dia tetapi tidak jadi apabila memikirkan kenyataan yang aku baru tahu.

 Ariel yang tidak mengerti apa sedang berlaku masih menanti aku mengucup dahinya sebelum beredar pergi seperti yang kulakukan pada kali pertama kami bertemu. Menyedari tiada respons dariku, dia mencapai tanganku dengan jari kecilnya. Aku yang hendak melangkah pergi merendahkan badan kembali. 

Apabila menatap mata comelnya, aku baru menyedari yang aku hampir melakukan sesuatu yang bodoh.  Kenapa aku perlu mengalihkan perasaan sayang aku kepada anak kecil ini hanya semata mata kerana bapanya pernah mengalihkan rasa cinta terhadapku kepada perempuan lain? Tiada siapa di dunia ini yang perlu mengambil tanggungjawab untuk kesalahan orang lain. Ariel juga tidak terkecuali. Perempuan yang berdiri di sebelah kami hanya memerhati semasa aku mencium dahi anaknya. Satu kucupan di dahi membawa maksud kasih sayang yang abadi. Kasih sayang sejati yang tidak mengharapkan apa-apa balasan. Begitulah kiranya perasaan aku untuk Ariel.

“Mak cik pergi dulu. Lain kali makan semua makanan, Ariel. Jangan memilih. Budak lelaki tak boleh cerewet tau.” Aku mencuit pinggangnya sekali. Spontan dia terkekeh ketawa.

“Tunggu Anna. Kita perlu berbincang,” ujar perempuan itu serius sekaligus mematikan langkahku.

“Tidak ada apa-apa lagi yang perlu dibincangkan,”balasku tanpa menoleh.

“Saya mahu bercakap dengan awak, Anna. Sebentar saja, saya tak akan ambil masa yang lama,”nadanya bertukar rendah. Mahu melembutkan hatiku supaya akur dengan permintaannya mungkin. 

Aku berpaling ke belakang semula. Menghadap perempuan yang merampas Mr Salvatore dari aku. Tiga tahun lepas mustahil aku boleh berdiri sebegini tenang di hadapannya.

“Tolonglah, sebentar saja,” pintanya mengharap.

Aku merenung dia tajam. Perempuan ayu bertudung litup ini adalah perempuan yang menyebabkan aku sengsara selama tiga tahun lebih. Penderitaan selama lebih seribu hari itu mustahil boleh terhapus begitu saja sekalipun dia berlutut merayu memohon kemaafan. Penyiksaan sebanyak itu mustahil boleh dihilangkan bekasnya meski dia menyembah kakiku memohon keampunan.

“Baiklah,” aku memberi persetujuan. Hatiku sudah hancur seluruhnya tiga tahun lepas, apapun yang mahu diberitahunya nanti tidak akan menyakitkan aku lagi. Dia adalah Mr Salvatore aku tetapi perempuan ini adalah Mrs Salvatore miliknya. Berkasih sayang dengan orang lain tetapi berkahwin dengan orang lain. Mengungkap janji dengan orang lain tetapi mengikat janji dengan orang lain. Bercinta dengan perempuan lain tetapi tidur dengan perempuan lain.Tidak ada kisah cinta yang lebih ironi dari ini.




May Peace Be Upon Us.

Live,Laugh,Die Emotionally!

No comments:

LinkWithin

Sayang Korang Ketat-ketat