Something To Think About.

There is no girl alike me. And there is no boy that like me. ; )






Saturday, April 20, 2013

Excerpt For Dear Mr Salvatore Part 13.




 
Bunyi yang menggetarkan hati. Aku tidak pasti samada bunyi itu wujud atau sekadar teori kosong. Apapun, aku tahu suatu bunyi yang aku suka dengar. Bunyi yang membelai pendengaran seperti angin sepoi-sepoi bahasa membelai lembut pepohon hijau. 

“Nama tentera al-Qassam diambil daripada seorang ulama yang dikurniakan dengan syahid, Muhammad Izzuddin Abdul Qadir al-Qassam. Beliau dilahirkan di Syria dan pernah menuntut di Universiti Al-Azhar di Mesir ketika berumur seawal 14 tahun. Sheikh Izzuddin berhijrah ke Palestin kerana beliau sedar rancangan jahat Yahudi yang dibuat oleh organisasi Zionis Antarabangsa di Basel, Switzerland. Dalam rancangan itu, mereka mencapai kata muktamad untuk membina sebuah negara kebangsaan bagi masyarakat Yahudi di Palestin. Kesepakatan ini turut dipersetujui serta disokong kebanyakan kuasa besar dunia terutamanya British.” 

Buku nipis di tangannya ditutup sebentar. Mr Salvatore menoleh ke arah aku untuk melihat reaksi penerimaanku. Lebih dari itu dia mahu tahu sekiranya aku memahami apa yang dikatakannya. Suara lelaki ini adalah bunyi itu. Bunyi yang sentiasa didambakan pendengaran aku.

“Kau dengar apa yang aku cerita ni sayang?” tanya Mr Salvatore seolah tahu yang aku sebenarnya tidak memberi tumpuan terhadap pembacaan dia.

 Aku lebih senang termenung melihat dia dan menghayati keindahan pelat loghatnya. Cara dia menyebut setiap patah perkataan bersama dengan pelatnya sekali terasa amat sedap menampan gegendang telingaku. Lantaran itu, aku selalu bersembunyi di sebalik permintaan supaya dia membacakan aku sesuatu kerana aku mahu mendengar dia bercakap. Perihal agama atau apa sahaja aku tidak kisah kerana yang penting aku dapat menjamu pendengaran dengan suaranya.

“Ya aku dengar dengan teliti ni,” tegasku sungguh-sungguh untuk meyakinkan dia meneruskan pembacaan seperti yang kulakukan minggu lepas semasa dia membacakan aku terjemahan surah Maryam. Katanya dia memilih surah itu kerana ia hampir sama dengan nama aku. Maryam dan Maria adalah nama yang membawa maksud sama.

Walaupun terlukis riak tidak yakin di wajahnya, Mr Salvatore menyambung, 

“Kota Ashrasy Ya’abad, Kota Jenin, Palestin. Di sana sebuah sejarah perjuangan terakam. Pertempuran antara sepuluh orang mujahidin pimpinan Sheikh Izzuddin dengan ratusan tentera Inggeris yang bersenjata moden lengkap bersama pesawat penggempur. Sheikh Izzudin memerintahkan pasukannya memilih mati syahid daripada berundur apabila mereka dikepung. Akhirnya mereka dikurniakan kematian syahid, kematian yang dimuliakan,yang menjadi cita-cita seorang mujahid.”

“Mujahid. Pejuang yang berjuang pada jalan agama kau. Pejuang Islam bukan?” 

Soalanku dibalas dengan anggukan Mr Salvatore. Dia senyum. 

“Sayang aku pandai rupanya,” komen dia yang nampak berpuas hati. 

Mr Salvatore tidak tahu yang aku sudah mengkhatam buku Pahlawan Bumi Anbia- Cerita Duka Palestin itu sebelum dia menceritakan kepada aku. Malah naskhah Al-Quran terjemahan yang dihadiahkannya kepadaku juga hanya berbaki kurang dari sepuluh surah lagi untuk dihabiskan. Sudah kuhafal semuanya dalam otakku sepertimana aku menghafal buku-buku perubatan yang tebal. Jika dibandingkan dengan mengingati fakta-fakta perubatan, untuk mengingati semua itu ternyata jauh lebih mudah.

Seperti yang kukatakan tadi, aku bukan meminta Mr Salvatore mengulangi membaca buku itu untuk aku kerana aku mahu memantapkan lagi ingatan tentangnya tetapi kerana aku suka mendengar tutur kata dia apabila dia bersuara.

“Kau juga bercita-cita untuk menjadi mujahid bukan?”

“Setiap orang Islam patut bercita-cita untuk menjadi mujahid. Dan menjadi cita-cita seorang mujahid untuk syahid. Kematian mulia yang menjemputnya menemui Tuhannya.”

Aku tergamam apabila Mr Salvatore membelah keasyikan aku mendengar suaranya dengan kata-kata sebegitu. Tidak pernah aku melihat lelaki ini begitu bersemangat. Father Mesiah di St. Mary Cathedral yang selalu aku kunjungi setiap hari Ahad untuk mendengar kuliah agama juga tidak bersemangat seperti Mr Salvatore ketika dia membicarakan pasal kitab Bible.

“Tapi kau akan mati. Mujahid-mujahid yang lain juga sama. Sekalipun kau tidak takut mati, aku takut untuk kau, aku tak mahu kehilangan kau.” 

Aku menggenggam kuat lengan bajunya sambil menatapnya dengan pandangan yang dibundarkan. Sungguh aku tidak dapat membayangkan hidup aku tanpa Mr Salvatore di sisi.

Mr Salvatore merungkaikan genggamanku lantas menggantikan lengan bajunya dengan buku untuk aku pegang. Dia menatap aku. Pandangannya tajam menikam tetapi bukan kerana kebencian atau rasa marah. Ketajaman itu lahir dari semangat yang luar biasa. 

Dengan mata bersinar dia mengatakan sesuatu. Kata-kata yang bakal kuingati sampai bila-bila kerana dari banyak kata-katanya yang aku suka dengar, ini adalah yang paling mengusik jiwa. 

“Anna, kematian pada jalan Islam bukanlah kematian yang sia-sia. Mereka yang syahid nda mati sekalipun kau anggap begitu, bahkan mereka hidup di sisi Tuhan mereka. Kau mo tau di mana?”

Pantas aku mengangguk. Dia menjawabnya sambil tersenyum seolah-olah dia sudah dapat melihat secebis dari keindahan di tempat yang disebutnya. 

“Di syurga yang kekal selama-lamanya.”

Aku mati bicara apabila dia menepis kata-kataku dengan jawapan itu. Apa lagi yang boleh kukatakan untuk menghalang Mr Salvatore dari menanam cita-cita untuk menjadi seorang mujahid. Kerana menghalangnya beerti aku menghalangnya dari bertemu Tuhannya. Menyuruh dia membatalkan hasrat itu bermakna aku memaut kejap kakinya untuk menghentikan dia dari terus berjalan ketika dia sudah selangkah dari pintu syurga.

“Kau nda perlu buat muka sedih begini sayang. Banyak lagi cara untuk berjuang pada jalan Islam selain dari bertempur dengan musuh Islam lalu mati. Banyak lagi jalan untuk syahid selain dari berperang.” Dia cuba menenangkan hati aku sebaik terlihat wajahku yang sudah digayuti mendung.

“Tapi di akhirnya tetap sama. Kau akan mati juga. Yang berbeza itu cuma caranya saja,” protesku dengan wajah yang tidak mampu diceriakan lagi.

“Semua orang yang telah merasai hidup akan merasai mati, Anna.Kau nda akan menghalang aku dari dijemput menemui Tuhanku di dalam syurga-Nya kan sayang?”

 Mr Salvatore memberikan soalan yang tidak membenarkan aku memilih jawapan selain mengiyakannya. Hatiku enggan membenarkannya namun kepalaku sudah terangguk-angguk bersetuju. Dia menyentuh daguku dalam usaha untuk memaksa aku mengangkat mukaku lalu memandangnya.
 
“Aku mau menyentuh kau begini dengan rasa tidak berdosa. Dengan rasa gembira bukan rasa bersalah. Mendapat pahala dan bukan kutukan Tuhan. Jadi yang halal buat aku Anna?”

Jantung aku bukan lagi berdegup tetapi sudah berdentum kencang ketika itu. Debaran di hati sudah tidak mampu aku kawal. Buku di tangan tiba-tiba terlepas dari pegangan. Bunyi buku itu jatuh menyedarkan aku bahawa aku tidak bermimpi dan tidak juga berada dalam dunia khayalan. Mr Salvatore benar-benar serius memaksudkannya dan aku juga benar-benar mahu dia tahu bahawa aku sudah menunggu saat ini seumur hidupku. Hampir saja aku bersetuju kalau sesuatu tidak terlintas di fikiran tiba-tiba.

Kata Mr Salvatore, lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik. Kalau dia tahu aku bukan perempuan yang baik, bolehkah dia mengulangi lamarannya dengan sebegini yakin? Perempuan yang baik adalah perempuan dari keturunan yang baik-baik dan yang baik pegangan agamanya. Tetapi aku tidak punya semua itu. Aku tidak ada keluarga. Agama kami berbeza. Dan lebih teruk, aku tidak tahu pun siapa ibu bapa aku yang sebenar. Mungkin namaku,Anna Maria juga diberi oleh paderi yang menjumpai aku dalam dukungan patung Holy Mary di gereja. 

Apa yang boleh meyakinkan Mr Salvatore untuk mengambil aku sebagai isterinya langsung tidak ada. Kosong. Nihil. Kerana sebab inilah aku selalu menyembunyikan perihal keluargaku dari pengetahuannya. Kerana sebab inilah Mr Salvatore merungut aku terlalu berahsia. Tetapi apa yang boleh kubuat selain berahsia? Aku tidak mampu memberitahunya bahawa aku anak yatim, anak pungut yang dibaptiskan oleh paderi yang menjumpaiku lalu dibesarkan di rumah anak-anak yatim yang dibiayai dengan wang sumbangan gereja. 

Aku tidak boleh membenarkan dia tahu yang aku tidak punya siapa-siapa untuk menerima rombongan peminangan darinya. Ego aku tidak membenarkan aku berbuat begitu. Dia akan hilang hormat pada aku nanti seandainya identiti sebenar aku terbongkar. Perempuan yang tidak tahu dari mana asal usulnya, yang tidak punya siapa-siapa selain sebaris nama yang itupun diberi atas dasar kasihan, perempuan seperti itu tidak layak untuk dikategorikan perempuan yang baik. 

Disebabkan itu aku amat takut untuk berdepan risiko kehilangan Mr Salvatore seandainya dia tahu hal yang sebenar. Dari menanggung risiko tersebut, aku lebih rela mengunci mulut dan berahsia jika hanya dengan cara ini aku boleh berada di sampingnya selama-lamanya.

“Can we just go grab something to eat? I’m starving,” ujarku menukar terus topik 
perbualan. 

Tetapi perhatian Mr Salvatore tidak terkalih. Dia masih memerhati aku menunggu jawapan. Buku di lantai kukutip lantas aku letakkan dalam pegangannya. Aku enggan menatap riak kehampaan di wajahnya lebih lama.

“Let’s go. Shall we?” aku menarik tangannya. 

Memaksa dia berdiri walaupun jelas dia tidak mahu berganjak selagi belum mendapat jawapan yang dimahukan. Akhirnya dia menurut langkah kakiku. Berjalan dengan separuh hati. Sinar di matanya tadi langsung mati. Betapa berat hatinya ketika ini tidak dapat dibandingkan dengan hati aku yang lebih berat kerana terpaksa menyakiti lelaki yang paling aku cinta serta membohongi kemahuan hati sendiri.

 Maaflah Mr Salvatore, biarpun terpaksa menyakiti kau begini berkali-kali, biar terpaksa menghiris hati sendiri berkali-kali, aku akan melakukannya jika ini yang harus aku buat demi memastikan kau terus mencintai aku.Demi memastikan aku dibenarkan terus berada di samping kau. Biarpun hanya untuk seminit lebih lama.



May Peace Be Upon Us.

Live,Laugh,Die Emotionally!

No comments:

LinkWithin

Sayang Korang Ketat-ketat