Something To Think About.

There is no girl alike me. And there is no boy that like me. ; )






Wednesday, March 6, 2013

Excerpt For Dear Mr Salvatore Part 9.





Skrin besar di hadapan kami menayangkan paparan yang membuatkan semua wajah di sekeliling aku berkerut seolah menahan rasa bimbang yang amat. Berita-berita yang ditayangkan itu memang wajar menjadikan sesiapa sahaja kecut perut. 

Malah kalau diberi pilihan untuk berpindah ke bulan atau menyertai ekspedisi ke Marikh sekalipun mereka akan menyanggupinya. Apa sahaja jalan keluar boleh dipertimbangkan dan akan masuk dalam senarai menunggu ketika ini. Ke mana sahaja tidak mengapa asalkan mereka tidak perlu berada di Bumi lagi.

“Subjek itu enggan bekerjasama dengan kami Cik Anna. Kami perlukan pertolongan dari awak,” Kapten Ikhwan membuka mulut mendahului pemimpin-pemimpin negara yang lain.
Aku rasa macam hendak meludah ke atas muka lelaki itu. “Saya telah beri pertolongan lebih dari apa yang sepatutnya saya bagi. Awak tahu itu bukan Kapten?” soalku sinis. 

Lelaki ini sedar apa yang sudah dilakukannya tetapi masih tidak malu untuk meminta bantuan dari aku. Seperti kata Legan, manusia memang makhluk perosak yang tidak boleh dipercayai. Kapten Ikhwan adalah perosak paling teruk yang tidak punya secebis pun rasa bertanggungjawab atau sifat manusia.

“Cik Anna, kita perlu berbincang ini dengan perasaan rasional. Kita bukan bercakap pasal sesuatu yang kecil, kita bercakap mengenai Bumi yang kita duduki sekarang. Ini satu-satunya planet yang boleh menampung hidupan, kalau perkara yang diberitahu subjek itu betul-betul berlaku, di mana kita nanti?” soal Doktor Lucy. Perempuan cina itu nampak benar-benar resah.

“Kalau awak semua hendak berbincang secara rasional, jadi mulakan dengan berhenti merujuk kepada dia sebagai subjek atau objek. Dia hidupan seperti kita, dia ada nama. Legan. Panggil dia dengan nama itu dan kita akan berbincang,” kataku bersama rasa sebal. 

Sebal apabila memikirkan bangsa aku sendiri telah hilang rasa hormat. Bukan kepada hidupan lain malah kepada planet tempat tinggal sendiri juga mereka tidak menghormatinya.

“Jadi Legan ini, dia boleh menolong kita menghalang perkara itu dari berlaku bukan?” Setiausaha Kehormat PBB menujukan soalan itu kepada aku.

“Ya,”sepatah aku jawab.

“Dia akan membantu kita jika awak yang minta Cik Anna. Kami perlukan pertolongan awak untuk itu,” Perdana Menteri India, Mahmohan Singhania bersuara mengharap.

 Aku membiarkan harapannya mati tanpa sambutan. Presiden Amerika tampak gelisah. Dia cuba menghalau kegelisahannya dengan mengajak Perdana Menteri Mesir bercakap.

“Awak akan membantu kami bukan Cik Anna? Kami dan seluruh warga dunia mengharapkan awak sekarang,” pinta Setiausaha Kehormat Amerika, Diana Clinton lembut.

 Mungkin dia berharap pujukan lembutnya akan membuatkan aku bersetuju. Tetapi aku enggan menerima apa-apa lagi rayuan atau alasan. Hati aku sudah dibulatkan pada satu tekad dan aku tidak mahu mengubahnya.

“Maaf, selepas apa yang sudah saya lihat, selepas apa yang awak semua dah buat pada dia, sekalipun dia bersetuju untuk membantu kita, saya akan merayu dia membatalkan niatnya.”  Aku bersuara tegas. Ayat itu keluar dengan lancar dari mulutku sepertimana yang aku mahukan.

“Perempuan ini sudah gila! Dia fikir sebab kita perlukan bantuan dia, dia boleh bersikap sombong dan buat apa yang dia suka,” herdik Presiden Israel kasar. Dia sudah bangun dari kerusinya dan menuding jari ke arah aku. Matanya sengaja dibeliakkan bagi menggambarkan kemarahan yang membara dalam hati.
 
“I don’t give a damn about you.You’re about to die anyway,” balasku selamba tetapi mengandungi rasa benci yang amat. Aku tidak menjerit sepertimana dia.
 
“You...!”dia terlampau marah untuk menghabiskan ayat makiannya. 
 
Tanpa sebarang amaran, lelaki itu menerpa ke arah aku. Agaknya dia mahu melepaskan kemarahan melalui tindakan. Cepat-cepat Kapten Ikhwan dan Presiden Amerika memegang kedua-dua bahunya kejap sebelum dia bertindak lebih jauh. Mereka cuba menyabarkannya namun dia meronta ronta tidak mahu ditenangkan.
 
“Lelaki ini yang sepatutnya diberikan ubat pelali dan dia yang perlu melalui apa yang Legan sudah lalui. Dia juga manusia seperti kita, tetapi awak semua takutkan dia seperti dia Tuhan,” aku menghamburkan sindiran berbisa untuk mereka dengar.
 
Masing-masing terdiam. Pemimpin-pemimpin negara, kuasa-kuasa besar dunia kini sedang menikus di hadapan aku tidak tahu apa yang harus dikatakan. Mereka diam kerana mengakui kebenaran sindiranku.
 
Mr Salvatore memang benar. Aku memang seorang perempuan yang sangat egois. Dan kerana itu, hanya aku seorang yang layak untuk berdiri di sini dengan megah dan mencampakkan ego aku kepada mereka semua. Aku tidak peduli siapa yang akan terkena balingan ego berapi aku.Kerana aku sangat ego, aku tidak kisah pandangan orang lain atau dengan siapa aku berhadapan. Apa yang penting, aku cuma akan lakukan apa yang aku mahu lakukan. Apapun akibatnya aku tidak peduli.






May Peace Be Upon Us.

Live,Laugh,Die Emotionally!

No comments:

LinkWithin

Sayang Korang Ketat-ketat