Something To Think About.

There is no girl alike me. And there is no boy that like me. ; )






Friday, February 8, 2013

Kepada Saudara Perempuanku (Surat 2.I)



 
INI TENTANG CINTA DAN LELAKI.


Kehadapan saudara perempuanku,

Aku tahu topik ini memang agak kekok dan membencikan lagi menyakitkan hati. Tetapi sama ada kau mahu atau tidak, hari ini kita akan berbincang pasal kaum Adam. Bukan Adam Mukmin. Bukan Adam Mikhail. Bukan Adam & Hawa. Ini tentang kaum lelaki. Jangan berpura-pura tidak suka padahal kau melompat gembira di belakang aku. Jangan terkinja-kinja ya, itu sifat beruk di hutan. Biar aku seorang saja terkinja-kinja tak apa sebab aku yang bercakap, kau pula hanya mendengar. Dengarlah dan bacalah dengan baik. Jangan jadi sudu lebih dari kuah. (Suara-suara sumbang di belakang: Eh, jadi Sarah Sayuri terkinja-kinja macam beruk!) Ada aku kisah? Cakap sekali lagi dan lepas ini kau akan hirup sudu bukannya kuah.

Mari kita mulakan dengan lafaz nama Tuhan yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Kerana lelaki juga adalah makhluk Tuhan, jadi kita perlulah banyak-banyak bersabar dan tidak terlalu emosional dalam membicarakan soal mereka (padahal mereka yang lebih banyak bersabar dengan emosi kita yang jarang menentu). 

Aku tahu mungkin kau memikirkan tidak perlu untuk aku membazirkan masa untuk menulis dan kau menyiakan masa untuk membaca tentang ini. Aku tahu mungkin kau ada menyimpan harapan untuk tidak memperjudikan seluruh masa depan kau di tangan seorang lelaki (berkahwin) dan lebih rela bersendirian seumur hidup kau. Aku juga tahu mungkin kau rasa dari sudut agama yang ekstremis, aku tidak sepatutnya bersikap terlalu terbuka lalu sewenang-wenangnya menjadikan ini bahan tatapan umum. Tetapi di sebalik semua itu, takdir dan pertemuan adalah di tangan Tuhan. Mungkin ya, jodoh kau tidak ada, namun kau masih akan ditemukan dengan salah seorang dari kaum Adam di bumi yang luas ini. Untuk itu, bacalah ini dan siap-siapkan mental dan fizikal kau.

First thing first. Biar kita jadi perempuan yang nampak murah asal jangan jadi perempuan yang betul betul murah. Tak faham kan? Sini aku fahamkan kau.(Ambik ni pelempang sedas, meh aku bagi penyepak pulak,meh...)

Okey, seperti yang kau sedia maklum, ini bukan sesi nak mengajar kau berpurdah, berniqab macam muslimah sejati. Dan bukan pula sesi menghasut kau memakai baby tee atau bikini. Aku tidak mahu kau nampak seperti muslimah sejati pada luaran sahaja sedangkan hati kau masih seperti perempuan sundal. Ya, kau tahu kan. Kau lihat kan di sekeliling kita bagaimana perempuan-perempuan bertudung labuh dan berpura-pura menjadi wanita solehah paling baik di dunia tetapi hakikat sebenarnya jauh menyimpang dari apa yang kau nampak.

Jadilah perempuan yang ada harga diri dan tahu di mana dia patut berdiri. Kata orang, pakaian kau mencerminkan keperibadian kau. Itu pepatah orang dulu-dulu. This is a modern times, dear. There’s no room for such things. Sebab itu di jalanan kau akan nampak 80 warna di sehelai baju yang dipakai seorang kaum kita, ya kaum Hawa. Color block la katakan...ikut trend. Di masa depan aku harap kau bersedia dan tidak terkejut biawak untuk melihat 320 warna di tubuh kaum kita. 80 warna untuk tudung, 80 untuk baju, 80 untuk seluar atau skirt dan 80 selebihnya untuk kasut. Ini kiraan rambang aku sahaja belum termasuk warna aksesori lagi. Pandai-pandailah kau kira sendiri ya.

Kerana itu, aku katakan biar kita jadi perempuan yang nampak murah, pakai baju warna senada, sama. Putih semua atau hitam semua pun tak apa, asal kau tahu apa warna nilai dan peribadi yang hati kau pakai. Jangan kau terkinja-kinja nak ikut trend terkini sangat, nak pakai tujuhratuspatpuluh warna untuk sehelai baju konon nak nampak mahal, ekslusif lagi bergaya. Jadah otak onyang (mak kepada opah kau) kau warna macam itu kau katakan mahal. Beruk di hutan pun lari bila nampak kau sayang. Jangan kata beruk, ungka, monyet, kera, lotong semua pun cabut lari. Tapi ini berguna juga sebab kau akan selamat bila masuk hutan.

Tapi kalau kau nak pakai juga tak apa. Seperti yang aku katakan, asal kau tahu warna hati dan peribadi kau, tidak kisahlah kalau aku nampak kau berbikini di jalan raya pun, bagi aku kau tetap nampak sopan lagi baik. Pedulikan kata-kata orang lain. Orang yang baik tidak akan mencaci dan orang yang tidak baik tak perlulah kita peduli. 

Apa kaitan semua ni dengan lelaki? Err... tak ada kot. Oh... ada sikit! Lelaki akan jatuh cinta dari matanya. Jadi bagi mereka apa yang kau pakai itu penting. Tapi kau tak perlu risau kalau kau nampak lelaki-lelaki moden mengejar perempuan yang memakai patratuswarna tadi atau bila kau terlihat lelaki-lelaki alim mengejar perempuan yang bertudung labuh. Tidak perlu gusar, tidak perlu iri hati. Kau adalah kau. Kau tidak perlu memakai lapanratuswarna untuk menarik perhatian lelaki yang buta warna (sebab mereka tak lari macam ungka tadi jadi mereka buta warna la kot), kau tidak perlu bertudung labuh mencecah tanah dengan harapan dapat suami lulusan Universiti al-Azhar. Kau adalah diri kau. Kau pakai apa yang kau mahu.

Saudara perempuanku, jadilah perempuan yang murahnya tak dapat diminta dan mahalnya  tak dapat dibeli. Sekalipun lelaki melihat kau sebagai perempuan murah, tetapi semurah-murah kau, mereka tidak akan dapat meminta atau memujuk rayu kau supaya tidur dengan mereka. Sekalipun lelaki melihat kau sebagai perempuan mahal, tetapi semahal-mahal kau, mereka tidak akan dapat membeli kau dengan wang ringgit, rupa paras macam Brad Pitt, kad kredit atau segulung ijazah Tahfiz. Pegang kata-kata aku ini : 

Nilai kita sebagai seorang perempuan adalah lebih tinggi dari semua itu.




To be continued....





May Peace Be Upon Us.

Live,Laugh,Die Emotionally!

No comments:

LinkWithin

Sayang Korang Ketat-ketat