Something To Think About.

There is no girl alike me. And there is no boy that like me. ; )






Monday, February 25, 2013

Excerpt For Dear Mr Salvatore Part 8.


 

 
Legan menatap aku. Tajam pandangan mata biru besarnya menagih jawapan. 

“Manusia selalu memungkiri janji untuk kepentingan sendiri , Anna. Bangsa awak satu satunya makhluk yang merosakkan planet tempat tinggal mereka dan mereka sedar mereka sedang rosakkannya.”

Aku angguk kecil. Mengakui kebenaran kata-katanya. “Saya tahu.”

“Saya selalu anggap awak berbeza dari mereka , Anna. Tapi hari ini awak membuktikan andaian saya salah. Aku dan bangsa awak adalah makhluk pemusnah yang gemar pada kerosakan. Bangsa yang sanggup memusnahkan apa saja untuk kepentingan diri mereka. Awak berjanji untuk tidak mengkhianati saya tetapi hari ini awak berada di pihak mereka. Awak memungkiri janji awak Anna.”

 Legan tidak menengking atau memarahi aku. Dia cuma mengingatkan aku pada janji yang pernah aku buat.Inilah kali pertama aku nampak dia sebegini serius.

“Harith,” Kapten Ikhwan mengisyaratkan sesuatu kepada Harith yang sudah sedia menanti. 

Lelaki itu mengangguk tanda faham. Pistol berisi ubat pelali di tangannya disasarkan ke arah Legan. Aku mendekati Legan sebelum picu pistol ditarik. Melekapkan kedua belah telapak tangan ke pipi dia sepertimana yang selalu dilakukannya kepadaku. Aku memaksa mukanya menghadap aku namun dia enggan menuruti kehendakku. Reaksi penolakan itu sedikit mengejutkan aku sekaligus menimbulkan rasa aneh. Biasanya manusia yang selalu bertindak demikian didorong oleh rasa marah akibat dikhianati.

“Legan, awak boleh lihat apa yang ada dalam diri saya. Beritahulah jika benar saya telah mengkhianati awak,” saranku berdiplomasi apabila dia enggan memandang aku. 

Caraku ternyata berhasil. Legan berpaling, meletakkan kedua belah tapak tangan di atas pipiku lalu memejamkan mata. Sebentar kemudian, dia membuka semula matanya. Legan menatap aku dengan mata biru besarnya seperti biasa. Renungannya tidak lagi tajam.

“Saya tidak pernah memungkiri janji saya kepada awak Legan. Saya tidak akan mengkhianati awak. Awak mesti mempercayai saya,” ujarku sambil menatap tepat ke dalam mata birunya.

Legan mengangguk. “Saya percayakan awak Anna...” seusai mengucapkan itu dia memejamkan mata. 

Harith yang berada tidak jauh dari kami mengisyaratkan kepadaku bahawa dia mahu melaksanakan tugasnya sekarang. Aku angguk sekali tanda membenarkan. Peluru berisi ubat pelali ditembak. Tepat mengenai leher Legan. Aku menyambutnya untuk menahan dia dari jatuh terus ke tanah. Harith bergegas mendapatkan kami ketika aku sudah melutut di atas tanah dengan memeluk Legan. Dia dan rakannya menarik Legan menjauhi aku. Pelukan kemas aku terlerai.

Aku memerhatikan Legan dibawa pergi dengan perasaan yang berat. Bukan separuh malah seluruh hati ini enggan membenarkan mereka membawanya pergi tetapi aku tidak punya pilihan lain. Dibandingkan dengan mereka, sebesar manalah kekuatan yang aku punya. Lebih dari itu seluruh dunia yang menetapkan keputusan ini, maka wajarkah aku mendepangkan tangan di hadapan Legan untuk melindungi dia lalu menentang seisi dunia?

“Berjanjilah yang awak tidak akan mengapa-apakan dia,” pintaku menagih janji yang ditawarkan oleh Kapten Ikhwan. 

Lelaki itu mengangguk. “Don’t worry. He’s in good hands. You can sit back and relax now.” 

Dia mengukir senyum sekilas sebelum mengarahkan pasukannya beredar dari situ. Walaupun mereka telah hilang dari pandangan, aku masih berdiri kaku di situ.Entah mengapa naluriku meragui senyuman lelaki itu.




May Peace Be Upon Us.

Live,Laugh,Die Emotionally!

No comments:

LinkWithin

Sayang Korang Ketat-ketat