Something To Think About.

There is no girl alike me. And there is no boy that like me. ; )






Monday, May 20, 2013

Excerpt For Dear Mr Salvatore Part 17.




       Inilah pertama kali aku melihat ego seorang lelaki yang mengaku dirinya pemimpin paling hebat jatuh berjuraian di hadapan mata. Lelaki yang mengepalai sebuah impian untuk membina negara milik bangsanya dengan memusnahkan negara orang lain. Lelaki yang berdegar-degar berbicara bahawa bangsa dan agamanya memang dilahirkan untuk menjadi ketua. Semua yang lain harus tunduk dan mengikut telunjuk mereka. Sebolehnya mereka harus diangkat ke tempat paling tinggi dan dibiarkan menguasai dunia.

      “Satu pertiga,” dia mengulangi permintaan yang sama. Aku memandang muka Presiden Israel, Bentayahu yang nampak tidak tahu ekspresi apa yang harus dipamerkannya sekarang. Dia tersepit antara ketakutan dan keegoan sendiri. 

       “Semuanya,” sekali lagi aku menolak. Bentayahu mengetap rahangnya. Geram dengan penolakan itu mungkin. Lebih-lebih lagi egonya sedang cuba dipatahkan seorang perempuan.

         “Satu pertiga. Saya juga ada kepentingan dan negara sendiri yang harus dilindungi,” ujarnya melapik kata. Negara sendiri? Aku bagai mahu ketawa berdekah-dekah mendengar ayat itu. Bagaimana bangsa yang dilaknat di bumi sendiri dan dikutuk sebagai bangsa yang paling sombong serta zalim mengakui mereka mempunyai negara yang berdaulat?  

 Jawapannya adalah dengan merampas negara orang lain, mencerobohi tanah penganut agama lain dan menghapuskan pemilik sebenarnya. Itulah yang mereka lakukan selama ini dan lelaki yang duduk bersetentang denganku sekarang ialah penggerak utamanya.

         “Semuanya. Saya tidak akan menerima sebarang tawar menawar selain apa yang saya sebutkan,” tegasku memberi kata putus. Dia merenung aku tajam seperti helang yang sudah mengecam mangsanya.

          “Awak benar-benar seorang perempuan yang tamak dan ego. Satu pertiga sahaja yang saya boleh bagi. Kalau awak tidak mahu berkompromi saya juga tidak perlu berbuat begitu. Saya sudah bawa perunding terbaik ke sini tetapi awak enggan bekerjasama. Itu pilihan awak. Saya juga ada kuasa untuk buat pilihan sendiri.” Bentayahu menempelak. 

         Ketawa aku terburai. Dia memerhati aku ketawa mengejek dengan pandangan mencerlung. Bangsa yang paling tamak adalah bangsanya. Bangsa yang bodoh sombong juga adalah mereka. Lantaran itu ianya menimbulkan perasaan lucu di hatiku apabila dia sewenang-wenangnya melemparkan sifat buruk mereka kepada orang lain.

          “Dalam banyak-banyak kejahatan yang awak sembunyikan dengan tipu muslihat serta kelicikan otak awak, tidak mustahil untuk awak tersilap. Biar saya beritahu awak apa yang awak silap kali ini. Terus terang saya cakap awak tersilap menilai bahawa awak ada pilihan sedangkan sebenarnya tidak. Ya, saya tidak memberi awak kuasa untuk memilih. Kuasa bukan lagi di tangan awak sekarang. Jadi, sama ada awak bersetuju atau bersedia untuk mati,” provokku beserta ugutan.

          Presiden Israel itu bingkas bangun dari kerusi. Dia menghentak meja kuat melampiaskan ego bodoh yang dipendam sekaligus menandakan penolakan terhadap permintaan aku.

“Saya tidak akan bersetuju sama sekali! Kita akan tengok siapa yang mati nanti!” tempiknya kuat. 

         Suaranya bergema memenuhi segenap ruang bilik perbincangan kedap bunyi. Mungkin kesombongannya menyebabkan dia bertindak demikian. Atau mungkin dia benar-benar enggan menerima hakikat kuasa kawalan bukan lagi dalam tangannya sekarang. Sedikitpun hatiku tidak gentar mendengar tempikannya. Ketawa sinisku mengiringi langkahnya menuju ke pintu. Tergesa-gesa dia keluar dari bilik itu.

          “Baiklah. Mari kita tunggu siapa yang akan merayu untuk nyawanya nanti.” Aku bercakap pada diri sendiri. Senyuman sinis masih menguntum di bibirku.


*            *             *             *             *             *             *             *             *            


          Pen di tangan kuputarkan seiring dengan pergerakan tangan Bentayahu mengesat peluhnya menggunakan sapu tangan mahal. Sesekali matanya melirik ke arah skrin televisyen dan kemudian kepada penasihatnya di luar cermin bilik perbincangan itu. Paparan berita di kaca televisyen yang ditayangkan pasti menggoncangkan kesombongannya lalu meruntuhkan ego dia terus. Malah kalau dia tidak mengetahuinya dari televisyen pun, aku pasti sebagai seorang pemimpin kuasa besar terhebat dia tentu sudah dikhabarkan apa yang berlaku.

          “Saya terpaksa kembali bertemu awak kerana keadaan memaksa. Jangan fikir yang awak sudah menang. Kalau perkara sebegini tidak berlaku, mati hidup balik pun saya tidak akan merayu meminta pertolongan awak,” dia membuka mulut setelah lama membisu. 

         Inilah yang dikatakan bangsa paling sombong. Orang yang sangat angkuh sehinggakan waktu-waktu seperti inipun masih mahu menunjukkan egonya. Orang seperti ini tidak tahu apa itu erti kemanusiaan.

         “Kalau awak rasa sangat tidak selesa berada di sini, marilah kita percepatkan urusan supaya kita tidak perlu bertemu muka lagi kelak,” bidasku seraya menghulurkan pen di tangan kepadanya.

         Dia menyambut dengan lagak kasar. Lagak yang selayaknya untuk manusia yang bertuhankan sifat binatang. Lama Bentayahu terpaku menatap sehelai kertas di hadapannya tanpa berbuat apa-apa.

         “Satu pertiga,” pintanya masih mahu mencuba nasib.

         Tergeleng kepalaku melihat gelagat lelaki ini yang tidak serik-serik. Egonya membukit sehingga tidak mengizinkan dia akur begitu saja pada kehendak orang lain. Kerana sifat sombong dan enggan mengalah ini jugalah yang membolehkan dia memusnahkan tempat tinggal orang lain, merampas negara orang untuk dijadikan negara sendiri serta meragut ratusan ribu nyawa manusia yang tidak berdosa.

         “Turunkan tandatangan awak sekarang atau rundingan ini terbatal sendiri,” aku beri kata dua kerana sudah jelak melayani sikap keras kepalanya.

          “Satu pertiga,” tekan Bentayahu supaya aku mendengar dengan jelas.

          Sekilas aku membuang pandang ke arah wajah manusia yang paling membencikan ini. Setinggi manapun egonya, setebal manapun kesombongannya dan sekuat manapun kedegilannya, ianya tidak akan mampu menandingi aku. Kata Mr Salvatore, aku adalah perempuan paling ego dan aku mempercayai dia. Justeru, Presiden Israel ini harus melutut dan menyembah egoku bukan sebaliknya.

            “Saya harap awak berseronok dengan sisa-sisa hidup awak yang tinggal,” pesanku lantas bangun dari kerusi. Tanpa menoleh ke belakang aku berjalan dengan yakin menuju ke pintu keluar.

“Tunggu!” suara kerasnya menghentikan langkah aku. Dari ekor mata, aku nampak dia menurunkan tandatangan dengan tangan sedikit terketar. Ya, Mr Salvatore sememangnya betul. Aku memang perempuan paling ego di dunia. Setelah menyebabkan Presiden Israel sendiri tunduk pada permintaanku, tiada siapa yang lebih layak untuk menyandang gelaran tersebut selain aku.





May Peace Be Upon Us.


Live,Laugh,Die Emotionally!

No comments:

LinkWithin

Sayang Korang Ketat-ketat